BIRN Group har under många år levererat gjutjärnskomponenter till lastbilsindustrin. Idag utökar vi denna marknad genom att ge råd och utveckla gjutjärnskomponenter för framtidens elektriska lastbilar. Läs mer om vårt samarbete med Scania, som vi har hjälpt till att utveckla och tillverka över 50 komponenter skräddarsydda för lastbilstillverkarens Battery Electric Vehicles.
Enligt Europeiska miljöbyrån står tunga fordon för inte mindre än en fjärdedel av CO2-utsläppen från all vägtransport i EU. Det är därför europeiska lastbilstillverkare arbetar hårt för att minska sitt koldioxidavtryck, och denna utveckling börjar gradvis spridas över hela värdekedjan. Detta står också för oss på BIRN Group, som har levererat gjutjärnslösningar till den europeiska lastbilsindustrin i decennier.
Vi upplever just nu krav från flera av våra kunder inom lastbilsbranschen på dokumentation av gjutjärnskomponenters CO2-avtryck, livscykelbedömningar, hållbarhet och frågor om hållbarhet i produktionerna. Enligt vår koncernchef Claus Beier har dessa krav därmed öppnat en helt ny marknad för vår koncern, ge råd och utveckla mer klimatvänliga produkter.
– Vi är stolta över att våra kunder inom lastbilsbranschen har uppmärksammat vårt bidrag till den gröna omställningen och har bjudit in oss att delta i utvecklingen av framtidens el lastbilar, vilket bland annat beror på vårt fokus på hållbarhet och att vi kan möta tillverkarna kräver dokumentation, säger han och tillägger:
– Och då beror det delvis på BIRN-koncernens långa erfarenhet som utvecklingspartner för lastbilstilsindustrin. Vi har kunnandet och certifieringarna för att hjälpa till att utveckla nya lösningar, inklusive komponenter för elektriska lastbilar, som har andra tekniska krav. Med elektrifierade fordon är det stort fokus på räckvidd och därmed hur långt en lastbil kan åka på en laddning. Följaktligen får komponenterna i dessa lastbilar inte vara för tunga, eftersom övervikt kräver mer energi.
Utveckla framtidens el lastbilar
Ett bra exempel på detta är den svenska lastbilstillverkaren Scania, som förra året satte upp ett mål att minska CO2-utsläppen med upp till 90 procent i hela sin europeiska värdekedja. Det ställer nya krav på underleverantörer som BIRN-koncernen och vi har därmed börjat samarbeta med Scania för att utveckla komponenter till framtidens el lastbilar.
- Scania utvecklar och tillverkar alla produkter med fokus på att minska CO2-utsläppen. Detta är en högsta prioritet för oss, vilket är anledningen till att vi var en av de första leverantörerna av tunga transportlösningar som skrev på Science Based Targets. Vi åtar oss att minska CO2-utsläppen från våra produkter, både under användning och när de produceras. Det är väsentligt att våra leverantörer är en integrerad del av denna resa och BIRN är ett bra exempel då de liksom vi arbetar hårt för att minska sin egen klimatpåverkan och stärka sitt erbjudande inom att utveckla hållbara gjutlösningar, säger Tom Kvarnström, direktör. Commodity Powertrain på Scania, och fortsätter:
– Vår Super drivlina var ett viktigt steg på denna resa och följs av en växande serie av batteridrivna elfordon. Vi kommer att fortsätta att utveckla och stärka kraven på både förbränningsmotorer och elektriska produkter för att säkerställa att vår leveranskedja väsentligt bidrar till vår vision om att vara ledande inom hållbara transportlösningar.
Vi har i nära samarbete med Scania redan utvecklat flera lösningar för lastbilstillverkarens el lastbilar och enligt Claus Beier är ännu fler delar på gång:
– Vi har för närvarande mer än 50 nya gjutjärnskomponenter för elfordon i vår pipeline, och nya utvecklas kontinuerligt. Så, Scanias el lastbilar är ett intressant fall för vår koncern, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta: